johanna

Backträning
I måndags var de dags för backträning som jag har blivit uppmanad av från min sjukgymnast att göra iafl en gång i veckan.Jag ska dock inte koncentrera mig på att ta de största backarna, utan jag ska koncentrera mig på att ha rätt hållning och tänka på tekniken.
Är de bara jag som aldrig har tänkt på detta? Jag har alltid koncentrerat mig på att de endast ska gå fort framåt.
Så ja, vad är rätt teknik?
- Jo, sträck på överkroppen och var så rak som möjligt i ryggen, ta sikte på en tall eller liknande som är på toppen på backen. Man sjunker gärna ihop när man springer i uppförsbackarna och då får man inte alls lika bra syreupptagning samt att de påfrestar på ryggen.
 


Jag valde en rätt lång och seg backe i Slingan, den var absolut inte brant. Jag känner mig som en riktig rookie när de kommer till backträning - men körde ett intervall på 10 gånger och gick ner i nerförsbacken.

Och wow vilken träningsvärk jag fick och det gjorde inte jätte ont i ryggen. Jag kan verkligen rekomendera backträning och ett stort plus är att de endast tog 20 minuter som också inkluderar upp- och nervärmning. 

 



mattefitness

Back intervaller är så jäkla nice. Kämpa på.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress